Вправи для розвитку послідовного логічного мислення у дітей.
Уміння логічно мислити – помічник не лише у школі, а й у багатьох життєвих ситуаціях. Завдяки логіці та розсудливому міркуванню людина зможе знаходити вихід із нестандартних ситуацій, прораховувати свої дії на декілька кроків уперед і знаходити коротший шлях до успіху.
Школяр із розвиненим логічним мисленням із легкістю зробить правильний висновок і отримає нові знання навіть на підставі розрізненої, неточної чи часткової інформації. Навичкам послідовного міркування можна легко навчитися завдяки вправам і задачам, що вимагають побудови логічного ланцюжка.
Вправа 1: Хитрий мандрівник.
Мандрівника схопило войовниче плем’я. Вождь засуджує бранця до смерті, але дозволяє сказати одне речення. Якщо речення буде правдивим – мандрівника скинуть зі скелі, якщо брехнею – віддадуть левам. Хоча ситуація здавалась безвихідною, хитрий мандрівник знайшов саме ту фразу, яка подарувала йому свободу.
Спробуйте виявити, що це за фраза.
Відповідь: «Мене віддадуть левам». Якщо вождь виконає свою обіцянку, та віддасть бранця левам, фраза стає правдивою, тож мандрівника треба скинути зі скелі. Утім, якщо його кидають зі скелі, твердження про смерть у пащі левів стає неправдивим. Отже, вождь потрапляє у замкнене коло, єдиний вихід з якого – відпустити мандрівника.
Вправа 2: Три капелюхи.
Як приклад логічного міркування можна використати задачу з трьома капелюхами. Умови завдання: є три капелюхи: два білі та один чорний. Двоє учнів закривають очі та кожному з них на голову одягають капелюха. Гравець не може бачити, якого саме кольору капелюха вдягнули йому на голову, утім має вивести цю інформацію шляхом міркування. Переможцем вважається той, хто першим дасть правильну відповідь.
Складність завдання полягає у тому, що обом гравцям одягаються білі капелюхи. На перший погляд, за таких умов задача не має вирішення, тож обидва гравці певний час мовчать. Якщо спробувати записати міркування з позиції одного гравця, можна побудувати такий логічний ланцюжок:
- На моєму супротивнику білий капелюх.
- Отож, на мені може бути або білий, або чорний.
- Припустимо, що на мені чорний капелюх.
- Це значить, що мій супротивник бачить перед собою учня у чорному капелюсі.
- Нам обом відомо, що чорний капелюх лише один.
- Якщо мій супротивник не дурний, він одразу зрозуміє, що на ньому білий капелюх.
- Утім, мій супротивник мовчить.
- Отже, можна припустити, що на мені білий капелюх.
У такому ланцюжку роздумів немає нічого важкого для дитини з середньої чи старшої школи. Утім такі роздуми формують вміння чітко ставити собі питання, виокремлювати головну інформацію та абстрагуватись від другорядної. У цьому випадку суттєвим є не стільки колір капелюха на супротивнику, скільки факт його мовчання.
Ускладнити завдання можна збільшивши кількість гравців до трьох, а капелюхів до п’яти – три білих та два чорних. На всіх трьох гравцях, як і у попередньому варіанті, опиняються білі капелюхи.
Вправа 3: Переправа через річку.
Цікавинка цієї задачі полягає у тому, що частина її мовного контексту є суттєвою для вирішення, а частина ні. Що є важливим, учень має вирішити виходячи з поставлених задач. У повсякденні ми часто стикаємось із ситуаціями, коли важлива інформація згадується побіжно. Тоді як другорядна, навпаки, підкреслюється та висувається на передній план. Саме тому важливо бачити основне та відсівати несуттєві деталі.
Задача: Двоє людей підійшли до ріки. Коло пустельного берега стояв човен, що вміщує лише одного пасажира. Обидвоє переправились на цьому човні на інший берег та продовжили свій шлях. Як вони це зробили?
Відповідь: ці дві людини підійшли до ріки з різних берегів.
Після вирішення завдання запитайте учнів: Яка інформація була важливою, а яка ні?
Вправа 4: Три коробки фокусника.
Фокусник виніс на арену три коробки та повідомив публіку, що зараз та побачать голубів, кроликів та кошенят. На кожній коробці є напис.
Коробка №1: Голуби.
Коробка №2: Кролики.
Коробка №3: Кролики у першій коробці.
Питання у тому, з якої коробки фокусник дістане кроликів, якщо відомо, що усі написи не відповідають істині?
Відповідь: якщо написи на усіх коробках не відповідають істині, то логічно буде припустити, що кролики не у другій і не у першій коробці. А отож, у третій!
Вправа 5: Папуга, мавпа і число.
Папуга і мавпа обговорюють певне число. Відомо, що папуга завжди говорить правду, а мавпа завжди бреше.
Мавпа: число непарне.
Папуга: у цьому двозначному числі цифра десятків на 2 більше ніж цифра одиниць.
Мавпа: У ньому є така ж цифра, як у числі 24.
Яке число обговорюють мавпа та папуга?
Відповідь: оскільки папуга сказав, що у цьому двозначному числі десятків на 2 більше ніж одиниць, учні можуть виписати наступні числа: 20, 31, 42, 53, 64, 75, 86, 97.
Мавпа стверджує, що у числі неодмінно має бути така ж цифра, як і у числі 24. Оскільки це не правда, учні залишають лише ті числа, де таких цифр нема: 31, 53, 75, 86, 97. Також мавпа запевняє, що число має бути непарним. Це неправда, а отож, задумане число – парне.
Отже, правильна відповідь: 86.
Ілюстровані завдання для тренування логіки.
Картинка №1 "У якій склянці більше води?"
Картинка №2. Знайди шлях на дах.
Використовуйте логічні вправи як розминку або перепочинок усередині уроку. Виконуючи їх, діти підсвідомо засвоять відповідний тип мислення, а це буде корисним не тільки на уроках, а і у життєвих ситуаціях.
Немає коментарів:
Дописати коментар